Werken bij KPI Solutions

Narrowcasting in combinatie met Power BI – Wat zijn de mogelijkheden?

Real-time dashboards op een groot scherm op kantoor, om op ieder moment van de dag inzicht te hebben in de actuele cijfers. Van het aantal openstaande tickets tot gesloten deals, en van de omzet tot de productiviteit. Narrowcasting is terrein aan het winnen onder Power BI gebruikers. En dat is niet voor niets. In dit blog vertellen wij je niet alleen waarom narrowcasting populariteit aan het winnen is, maar vertellen wij je alle mogelijkheden omtrent narrowcasting in Power BI, en geven wij je verschillende voorbeelden in welke situaties dit toepasbaar is.

First things first; wat is narrowcasting?

Je ziet het tegenwoordig overal. Grote schermen met roulerende slides in winkels, ziekenhuizen en sportscholen. Narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, is eigenlijk niets meer dan het live weergeven van een dashboard of presentatie op een groot (TV-) scherm. Narrowcasting kan ingezet worden om verschillende doelstellingen te realiseren. Bijvoorbeeld om patiënten te informeren terwijl ze zitten te wachten, bezoekers van een sportschool te motiveren, reclame te maken voor bepaalde producten of diensten, de klantbeleving te boosten óf om de voortgang van bepaalde KPI’s te weergeven op kantoor.

Datagedreven werken-narrow casting- power bi- business intellegence-KPI Solutions-meeting-koppelingen-AI-Power Bi Kopplingen

Wat is het verschil tussen narrowcasting en broadcasting?

Narrowcasting en broadcasting worden vaak door elkaar gehaald. Niet gek, want narrowcasting en broadcasting lijken op elkaar, doordat er bij beide een ‘boodschap’ vertoond kan worden op een (TV-)scherm. Echter zit er één groot verschil tussen deze twee. Bij narrowcasting laat je hetgeen je uitzendt aan een geselecteerd publiek zien, bijvoorbeeld alleen je sales afdeling. Bij broadcasting probeer je een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Voor je omzetcijfers wellicht niet het beste idee 😉.

Hoe kan narrowcasting worden ingezet?

Dat narrowcasting een ontzettend sterk instrument is weten we (onbewust) allemaal. Hoe vaak heb je zelf wel niet naar het scherm gestaard in de wachtkamer van de tandarts, of tijdens een pauze in de sportschool? Welke doelgroep je ook target, het trekt de aandacht en houdt deze vervolgens ook vast. Gezien onze hedendaagse communicatie steeds effectiever moet zijn, is dit precies wat we willen.

Door de effectiviteit van narrowcasting, en de positieve effecten op de betrokkenheid van medewerkers, zien we dat narrowcasting steeds meer aan populariteit wint op kantoren. Hier kan narrowcasting op twee verschillende manieren worden ingezet. Namelijk:

  • Voor het creëren van inzicht in de actuele bedrijfsdata:
    Als organisatie stuur je op verschillende KPI’s om de voortgang naar jouw doelen te analyseren en indien nodig bij te sturen. Door middel van Power BI dashboards kunnen deze KPI’s vervolgens visueel inzichtelijk worden gemaakt, zodat je tijdig bottlenecks kunt signaleren én actie kunt ondernemen. Echter zijn deze dashboards vaak alleen in het bezit van het MT, terwijl het MT hier niet alleen verantwoordelijk voor is. Medewerkers op de vloer dienen hier óók inzicht in te hebben, zodat zij samen actie kunnen ondernemen om doelen te behalen.

    Door middel van narrowcasting kunnen jouw dashboards live weergeven worden op kantoor, waardoor iedere medewerker inzicht krijgt in de actuele data en dus de stand van zaken. Hierdoor worden medewerkers veel meer betrokken bij de bedrijfsvoering en motiveert het hen, doordat het voor iedereen zichtbaar is, om doelen te halen.

    Naast dat het medewerkers motiveert om hun doelen te behalen, kan narrowcasting ook worden ingezet om medewerkers meer inzicht te geven in bijvoorbeeld het aantal orders dat zij nog moeten inpakken, of het aantal openstaande tickets. Bekijk hier een aantal voorbeelden van narrowcasting in de praktijk.

  • Voor interne communicatie, zoals nieuws:
    Naast dat narrowcasting perfect ingezet kan worden om medewerkers o.a. te motiveren, kan het ook dienen om medewerkers te informeren en de betrokkenheid (verder) te verhogen. Zo kunnen er belangrijke mededelingen in slides worden getoond, waardoor niemand meer een nieuwtje kan missen. Liever van allebei een beetje? Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om zowel cijfers én nieuws te combineren.
Kpi solutions-power bi-business intellegence-data gedreven-api koppelingen-narrow casting
Voorbeelden van narrowcasting in de praktijk

Narrowcasting kan dus worden ingezet voor veel verschillende doeleinden. Wij zien dat narrowcasting veelal wordt gebruikt om medewerkers inzicht te geven in de actuele data. Dit wordt door verschillende afdelingen, op verschillende manieren gedaan. Enkele voorbeelden daarvan zijn:

  • Op de IT afdeling
    Hier kunnen bijvoorbeeld het aantal openstaande tickets per klant, per medewerkers of op basis van prioriteit worden vertoond. Eventueel zou dit nog gecombineerd kunnen worden met data van de gemiddelde afhandelsnelheid per ticket, klant of medewerker. Hierdoor krijgen medewerkers van de IT-afdeling beter inzicht in de actuele belasting van hun afdeling, en weten ze wat ze die dag nog kunnen verwachten.

  • Voor de sales afdeling
    Kenmerkend voor sales is dat zij dagelijks bezig zijn met het behalen van hun targets. Inzicht in hun actuele pipeline is dan ook cruciaal. Door narrowcasting in te zetten op de salesafdeling, krijgen salesmanagers, accountmanagers en binnendienstmedewerkers grip op hun cijfers, doordat zij op ieder moment van de dag het aantal actuele orders of deals kunnen bekijken en hetgeen nog in de pipeline zit voor komende week of maand. Hierdoor kan volledig inzichtelijk worden gemaakt of sales op target zit, of dat er nog een tandje bij moet. Er kan hierbij ook gekozen worden om dit te weergeven over de hele salesafdeling of per medewerker, wat natuurlijk extra motiverend kan werken om deals te closen.

  • Voor productie-, distributie- of magazijnmedewerkers
    Productie-, distributie en magazijnmedewerkers zijn hardwerkende mensen, welke schaars zijn op de arbeidsmarkt. Mede daarom is het belangrijk om hen gemotiveerd te houden en hun betrokkenheid bij de organisatie te vergroten zodat zij zich écht onderdeel van het geheel voelen. Door middel van narrowcasting op hun werklocaties kan hen door middel van dashboards inzicht geboden worden in het aantal orders dat nog gemaakt of verpakt moet worden t.o.v. het target, dat ze al afgerond hebben en bijvoorbeeld hoeveel omzet er gedraaid is

  • Intern
    Om de algemene betrokkenheid bij de organisatie te vergroten is transparantie van groot belang. Narrowcasting kan hieraan bijdragen door het presenteren van dashboards met de actuele algemene cijfers, zoals bijvoorbeeld de omzet, productiviteit, het aantal nieuwe klanten enzovoorts. Hierdoor voelen medewerkers zich meer betrokken, wat natuurlijk een positief effect heeft op de werknemerstevredenheid en het verloop binnen de organisatie.
KPI Solutions - Metrics - Power BI Metrics - Dashboards - data gedreven - datagedreven
Ook starten met narrowcasting en Power BI?

Ben je enthousiast over de mogelijkheden van narrowcasting en maak je al gebruik van Power BI? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten. Zij gaan graag het gesprek met jou aan om jouw organisatie te laten werken met narrowcasting. Maak je nog geen gebruik van Power BI, maar klinkt inzicht in cijfers wel goed? Neem dan ook vrijblijvend contact met ons op, of plan een kennismaking in om de mogelijkheden van Power BI voor jouw organisatie te bespreken. Onze specialisten staan voor je klaar.

Over KPI Solutions

Bedrijven op voorsprong brengen door het toepassen van slimme (Microsoft)technologie. Ons doel is om data te transformeren naar bruikbare informatie die de gehele organisatie kan gebruiken en verder kan helpen

Recente posts

Volg ons

Whitepapers

Altijd op de hoogte blijven van het laatste Business Intelligence nieuws?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

De nieuwste blogs automatisch in je inbox ontvangen?

Meld je dan gratis aan voor onze nieuwsbrief, en ontvang maandelijks de nieuwste artikelen in je inbox! 

inschrijven-nieuwsbrief

ARE YOU IN?

Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief. 

Gratis proefperiode aanvragen

Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.

Gratis proefperiode aanvragen

Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten. 

Start direct uw gratis proefperiode

  • Vrijblijvend proberen;
  • De proefperiode loopt automatisch af;
  • U ontvangt direct instructies voor het opstarten;
  • Begeleiding door onze BI specialisten bij het gebruik;
  • Dagelijks support beschikbaar.

Wat zijn de voordelen van datavisualisatie?

Ontdek de mogelijkheden en ga direct zelf aan de slag. Download direct uw whitepaper.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Power BI voor uw organisatie?

Plan dan een gratis demo in met één van onze Business Intelligence specialisten. Zij nemen u in circa 30 minuten mee door onze rapportages en laten u vrijblijvend kennis maken met de mogelijkheden van Business Intelligence en Power BI in het bijzonder.

Power BI oplossingen voor Exact Online

Snel aan de slag met Power BI. Download direct uw whitepaper.