ARE YOU IN?
Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.
Business Intelligence helpt organisaties betere beslissingen te nemen op basis van actuele data. Het beschikken over deze data is crucialer dan ooit voor organisaties om onderbouwde beslissingen te maken en gericht te kunnen sturen. Als Business Intelligence op de juiste manier wordt ingezet, kan data de organisatie overal bij helpen. Onder andere door haar brede inzitbaarheid heeft Business Intelligence de afgelopen jaren veel aan populariteit gewonnen binnen zowel het MKB als grootbedrijf. In dit blog gaan we dieper in op Business Intelligence, en vertellen wij u waarom Business Intelligence zo populair is (geworden).
Business Intelligence (BI) is een ontzettend breed vakgebied en kent vele verschillende definities. Eigenlijk verwijst BI naar verschillende technologieën en toepassingen voor het verzamelen, presenteren en analyseren van bedrijfsinformatie (data). BI combineert bedrijfsanalyse, datavisualisatie, datamining, datatools en -infrastructuur om organisaties te helpen beslissingen te maken op basis van actuele data. Dit wordt vaak gedaan aan de hand van rapportages en dashboards.
Bedrijfsbeslissingen zouden genomen moeten worden op basis van complete, meetbare en concrete cijfers. Echter is dit in de praktijk vaak niet het geval. Door de enorme hoeveelheid aan data binnen organisaties is het lastig om overzicht te creëren in al deze data. Want waar moet u beginnen? En welke data is belangrijk, en welke niet? Middels Business Intelligence kan het overzicht in de data aangebracht worden, zodat u deze beslissingen wél kunt nemen. Business Intelligence ondersteunt u in feite bij het maken van allerlei soorten beslissingen en kan zelf leidend zijn bij de bedrijfsvoering. Deze beslissingen kunnen bijvoorbeeld gaan over financiële, project, HR, verkoop of logistieke processen.
Kortgezegd kan middels Business Intelligence dus ‘ruwe’ data omgezet worden in heldere overzichten, waardoor het nieuwe inzichten weergeeft. Want hoe staat het er nu precies voor met uw doelen (KPI’s)? Welke doelen vereisen bijvoorbeeld extra aandacht? En waar kan de efficiency verhoogt worden? Deze antwoorden bevinden zich in uw eigen data.
Business Intelligence, (big) data en analytics lijken de laatste tijd wel buzzwoorden te zijn. U ziet ze overal voorbij komen: op het internet, social media, tijdschriften en kranten of misschien hoort u ze wel in de wandelgangen op kantoor. Toch is dat niet helemaal waar. Business Intelligence, en daarmee data en analytics, is ook enorm in populariteit gestegen. Een van de redenen van de stijging in populariteit is doordat het meer bekendheid heeft gekregen vanuit verschillende hoeken. Hierdoor zijn steeds meer bedrijven de noodzaak van BI in gaan zien, en hebben zij hiermee een start gemaakt. Zeker in deze tijd waarin innovatie binnen de branche, en voorsprong op concurrenten een must is, kan inzicht in data niet ontbreken. Data speelt dus een belangrijke hoofdrol binnen organisaties, en dat zien steeds meer bedrijven in.
De tweede reden waarom Business Intelligence zo in populariteit is gestegen, is door de mogelijkheid om laagdrempelig in te stappen. Doordat de IT-afdeling binnen organisaties vaak niet meer nodig is, kunnen andere afdelingen binnen een organisatie zelf een start maken met BI. Ze kunnen bijvoorbeeld middels connectoren zelf een koppeling maken met hun data, om vervolgens rapportages te ontwikkelen. Of ze kunnen gebruik maken van kant-en-klare BI rapportages, waardoor er direct geanalyseerd kan worden. Deze laagdrempelige oplossingen, maken BI een stuk toegankelijker en populairder.
Naast de vergroting van de bekendheid van BI en de mogelijkheid om laagdrempelig in te stappen, zit de grootste kracht van BI in haar brede inzetbaarheid. Doordat Business Intelligence binnen de gehele organisatie in te zetten is, ontstaat de mogelijkheid om cijfers samen te laten komen in één management rapportage zodat het MT direct inzicht heeft in de prestaties van alle afdelingen. Daarnaast kan data vanuit verschillende afdelingen ook tegen elkaar afgezet worden, waardoor nieuwe inzichten ontstaan welke eerder nooit zichtbaar waren. BI kent dus alleen maar winnaars.
De toekomst van Business Intelligence ziet er rooskleurig uit en de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. De afgelopen jaren, tot 2012, werd er zelfs een marktgroei verwacht van maar liefst 12% per jaar. De groei en populariteit zullen de komende jaren nog flink aanhouden, doordat Business Intelligence inmiddels een zeer belangrijk onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering is binnen veel organisaties. Naast het dagelijks sturen op actuele cijfers, is het zeker in economisch mindere tijden, zoals tijdens de Coronacrisis, essentieel voor veel organisaties om op ieder moment van de dag inzicht te hebben in de cijfers en zo nodig direct bij te kunnen sturen. Zo kunnen beslissingen met grote zekerheid genomen worden, zodat de aanwezige risico’s kleiner worden.
De verwachting is dus dat de groei en populariteit zullen aanhouden, en Business Intelligence in de toekomst in vrijwel ieder bedrijf, van MKB tot grootbedrijf, een belangrijke rol gaat spelen.
Onze BI specialisten adviseren u graag vrijblijvend over de mogelijkheden van BI, passend bij uw organisatie. Benieuwd wat zij u te vertellen hebben? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in met een van hen.
Liever nog even verder oriënteren? Download dan gratis onze BI startgids boordevol informatie over BI en de beschikbare BI-tools.
Bedrijven op voorsprong brengen door het toepassen van slimme (Microsoft)technologie. Ons doel is om data te transformeren naar bruikbare informatie die de gehele organisatie kan gebruiken en verder kan helpen
Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief!
Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de de koppeling op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de de koppeling op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Wij ondersteunen en begeleiden organisaties bij strategische besluitvorming door datagedreven te werken
We denken vrijblijvend met je mee om te inventariseren welk vraagstuk je hebt binnen jouw organisatie.
Om het makkelijker te maken, kun je zelf een meeting in onze agenda plannen.
De kennismaking wordt volledig toegespitst op jouw organisatie en vraagstuk. Zo kunnen we achterhalen welke behoefte er is.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Ontdek de mogelijkheden en ga direct zelf aan de slag. Download direct uw whitepaper.
Plan dan een gratis demo in met één van onze Business Intelligence specialisten. Zij nemen u in circa 30 minuten mee door onze rapportages en laten u vrijblijvend kennis maken met de mogelijkheden van Business Intelligence en Power BI in het bijzonder.
Snel aan de slag met Power BI. Download direct uw whitepaper.