ARE YOU IN?
Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.
Onze dashboards zijn essentieel voor het vergelijken van de werkelijke prestaties met de begrote cijfers. Aan het begin van het jaar stellen we een gedetailleerd budget op, maar gedurende het jaar is het belangrijk om te controleren hoe we presteren ten opzichte van dat budget. Dit doen we door een ‘latest estimate’ bij te houden, waarin we de eerste drie maanden van het jaar evalueren. Zo krijgen we inzicht in of we boven of onder het budget zitten en kunnen we snel bijsteken. Tegen het einde van het jaar kan de doorrekening van het budget ons duidelijk maken in hoeverre we de beoogde doelstellingen hebben gerealiseerd.
Daarnaast bieden onze dashboards gedetailleerde in meerdere administraties, opgedeeld naar kostenplaats en kostendrager. Dit helpt ons om op een gedetailleerd niveau te analyseren waar geld wordt verdiend of verloren en waar we strategische aanpassingen kunnen maken.
Ralph vindt het belangrijk om inzicht te houden in de financiële gezondheid van het bedrijf, en daarom focust hij zich op een aantal cruciale KPI’s. Voor Ralph zijn dit de loonkosten ten opzicht van de omzet, omdat dit voor het bedrijf de grootste kostenpost is. Daarnaast houdt hij de debiteurenpositie en de salesoutstanding, aangezien deze invloed hebben op de cashflow. Deze KPI’s geven me direct inzicht in de financiële gezondheid van ons bedrijf en helpen om te waarborgen dat we genoeg omzet genereren om onze kosten te dekken.
“Als je twijfelt over het overstappen naar datagedreven werken zoals met onze dashboards, denk dan eens na over hoeveel tijd je nu kwijt bent met het handmatig verzamelen van data, het aanpassen van Excel-bestanden en het maken van de rapportages. Met de juiste tools kun je deze tijd anders besteden aan het analyseren van de data en het nemen van datagedreven beslissingen. De winst zit niet alleen in efficiëntie, maar ook in de kwaliteit van de besluiten die je kunt nemen. ”
Ralph Fransen, Partner KPI Solutions.
Doordat we dagelijks toegang hebben tot real-time data, kan ik efficiënter strategische beslissingen nemen. In plaats van te wachten op een maandafsluiting heb ik continu de meest actuele informatie. Dit maakt het makkelijker om snel in te grijpen wanneer er iets niet in lijn is met het budget. Het stelt ons ook in staat om tijdig te anticiperen, zodat we strategische aanpassingen kunnen maken. Voor een CFO betekent dit dat we sneller kunnen bijsturen en proactief kunnen reageren op veranderingen, zegt hij.
“Data speelt een cruciale rol in onze financiële planning. Onze liquiditeitsprognoses geven ons inzicht in de verwachte inkomsten en uitgaven, wat essentieel is voor het nemen van investeringsbeslissingen. Strategievorming komt vooral neer op het analyseren van de prestaties in het verleden, zoals de marges op sales en het bepalen van welke producten of diensten winstgevend zijn. Door dit te koppelen aan trends kunnen we doelgericht strategische keuzes maken, wat ons helpt om te investeren in de juiste gebieden voor toekomstige groei. ”
Ralph Fransen, Partner KPI Solutions.
Een datagedreven aanpak helpt ons om risico’s veel eerder te signaleren. Door het dagelijks bijwerken van onze liquiditeitsprognoses kunnen we zien of we ergens in de toekomst in de problemen komen, bijvoorbeeld door een stijging van de omzet en het benodigde werkkapitaal. Dit geeft ons de mogelijkheid om snel te reageren, bijvoorbeeld door sneller debiteuren te innen of aanvullende kredietlijnen aan te trekken. Door data te gebruiken om ons onderbuikgevoel te valideren, kunnen we beter inschatten waar risico’s liggen en op tijd ingrijpen, geeft Ralph aan.
“De rol van een CFO zal steeds meer verschuiven naar een analysegerichte functie in plaats van een administratieve rol van het bij elkaar rapen van data. De data wordt beschikbaar gesteld en omgezet in informatie, waardoor financials in staat zijn om trends te analyseren in plaats van tijd te besteden aan rapportages. Het analyseren van data zal grotendeels geautomatiseerd worden, maar de klant zelf moet nog steeds de conclusies trekken, risico’s inschatten en actie ondernemen. Het is onze taak om een advies te geven, zodat de klant op basis van feiten belangrijke beslissingen kan nemen en kan anticiperen op verandedringen. De focus verschuift dus naar het benutten van de tijd voor waardevolle inzichten. ”
Ralph Fransen, Partner KPI Solutions.
Wij ondersteunen en begeleiden organisaties bij strategische besluitvorming door datagedreven te werken
We denken vrijblijvend met je mee om te inventariseren welk vraagstuk je hebt binnen jouw organisatie.
Om het makkelijker te maken, kun je zelf een meeting in onze agenda plannen.
De kennismaking wordt volledig toegespitst op jouw organisatie en vraagstuk. Zo kunnen we achterhalen welke behoefte er is.
Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de de koppeling op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Één van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de koppeling op te starten.
Één van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Ontdek de mogelijkheden en ga direct zelf aan de slag. Download direct uw whitepaper.
Plan dan een gratis demo in met één van onze Business Intelligence specialisten. Zij nemen u in circa 30 minuten mee door onze rapportages en laten u vrijblijvend kennis maken met de mogelijkheden van Business Intelligence en Power BI in het bijzonder.
Snel aan de slag met Power BI. Download direct uw whitepaper.