4blue is een B2B-organisatie die sinds 2015 zonnepanelen, omvormers, installatiemateriaal en schakelmateriaal levert aan installateurs in Nederland. De focus ligt bij 4blue op de markt voor woningen en bedrijfspanden. Vanuit hun locatie in Wijchen werken ze met een team van 20 medewerkers en zijn ze volop bezig met plannen om internationaal uit te breiden.
Voorheen was het lastig om de juiste inzichten te verkrijgen uit de verschillende softwarepakketten die 4blue gebruikt. De groeiende markt vroeg om meer transparantie, maar data uit Exact Online, Salesforce, Google Analytics en het supply chain planningsysteem was niet makkelijk te combineren. Hierdoor miste er cruciale informatie over onder andere orderaantallen, productprestaties en afzetmarkten. Het was moeilijk om tijdig bij te sturen op basis van actuele data.
Dankzij KPI Solutions heeft 4blue deze uitdaging snel kunnen aanpakken. Binnen enkele weken werden de eerste basis-KPI’s neergezet en konden er al inzichten gehaald worden uit verschillende databronnen. KPI Solutions hielp bij het opzetten van een reeks geïntegreerde dashboards, waaronder een “drive tree”-systeem dat inzicht geeft in onze financiële, sales-, marketing- en supply chain-gegevens. Daarnaast werden er specifieke dashboards voor de directie ontworpen, zodat zij snel overzicht hebben van de belangrijkste bedrijfsstatistieken.
Een grote troef van KPI Solutions is de diepgaande kennis van Exact Online, Power BI en de mogelijkheid om meerdere databronnen te koppelen. Hierdoor kon er binnen enkele dagen gestart worden met de eerste KPI’s en kon er doorgebouwd worden op het fundament dat was neergezet. Het resultaat is dat 4blue nu gebruik maakt van uitgebreide dashboards die inzicht geven in klantgedrag, voorraadbeheer, transportkosten en brutomarges.
Sinds de implementatie van de dashboards heeft 4blue veel meer inzicht in de operationele processen en klantbehoeften. Zo kunnen ze bijvoorbeeld trends identificeren in de aankoop van specifieke producten en op basis daarvan gerichte upsell-strategieën ontwikkelen. Aan de inkoopzijde hebben ze dankzij de dashboards beter inzicht gekregen in warehousing- en transportkosten. Dit stelt 4blue in staat om de brutomarges te optimaliseren door kosten af te zetten tegen de gegenereerde omzet.
Daarnaast zijn de marketingactiviteiten ook geoptimaliseerd. Het marketingdashboard stelt 4blue in staat om gerichte e-mailcampagnes te voeren, leadgeneratie te monitoren en het websiteverkeer beter te analyseren.
Wat opviel tijdens de samenwerking met KPI Solutions, is de betrokkenheid en focus op het begrijpen van de business. De juiste vragen werden gesteld en er werd tijd genomen om te achterhalen wat 4blue echt nodig had, in plaats van simpelweg te leveren op aanvraag. Dankzij de flexibiliteit en beschikbaarheid van het team kon er snel geschakeld worden wanneer er iets aangepast moest worden. KPI Solutions betrok ook meerdere collega’s uit het team van 4blue, zodat iedereen goed met de dashboards kon werken.
Een van de grootste mijlpalen in het project was het opzetten van een speciaal dashboard voor het S&OP-proces van 4blue. Dit dashboard combineert drie verschillende forecastmodellen – voor inkoop, marketing en sales – waardoor er meer grip is ontstaan op de bedrijfsprocessen.
Onze focus ligt nu op het verder optimaliseren van onze dashboards en ervoor zorgen dat we volledig datagedreven worden. De samenwerking met KPI Solutions heeft ons al veel opgeleverd, en 4blue kijkt uit naar de verdere groei en ontwikkeling van de inzichten en processen.
4blue is zeer tevreden met de samenwerking en kijkt uit naar de volgende stappen.