Werken bij KPI Solutions

Google Analytics 4 en je opgebouwde data…

Google Analytics 4, of GA4, is de nieuwste versie van Google voor het meten van website- en appgegevens. Vanaf 1 juli 2023 zal Universal Analytics vervangen worden door Google Analytics 4.  Universal Analytics stopt dan met het verzamelen en verwerken van gegevens, en historische gegevens worden niet meegenomen naar Google Analytics 4.  

In dit blog vertellen we je meer over Google Analytics 4 én over de wijzigingen die om de hoek komen kijken bij deze overstap waar jij rekening mee moet houden. 

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van het Google Analytics-platform. Het gebruikt een nieuw datamodel en een andere benadering voor het volgen van gebruikersgedrag in vergelijking met de vorige versie, Universal Analytics (UA).

GA4 is de vierde generatie van Google Analytics (en de opvolger van UA, de derde generatie) en brengt een aantal grote veranderingen met zich mee. Zo heeft GA4 betere en slimmere statistieken door Machine Learning. Bijvoorbeeld om inzichten te verkrijgen van gebruikers, ook als zij de cookies niet accepteren. Verder maakte UA gebruik van een session-based datamodel, terwijl GA4 gebruik maakt van een event-driven datamodel. 

Google noemt GA4 zelf een upgrade van Google Analytics, maar het is eigenlijk een compleet nieuwe tool: het ziet er anders uit, het meet op een andere manier en je zult er dus mee moeten leren werken. Om je hiermee op weg te helpen hebben we de belangrijkste KPI’s voor je gevisualiseerd in onze Power BI marketingrapportage. Hierdoor kun jij direct aan de slag met analyseren van jouw data, en hoef je in GA4 niet te zoeken naar deze data. Benieuwd? Bekijk hier een live demo van deze rapportage. 

Als je niet zelf overstapt op GA4, zal Google automatisch een GA4-property voor jou aanmaken met de basisinstellingen. Deze GA4-property wordt gelinkt aan de huidige Universal Analytics. Let wel, dit betekent echter niet dat je toegang behoud tot je opgebouwde, historische data. 

KPI Solutions-Google analytics-power bi-blog-datagedreven-API Koppelingen

De voordelen van Google Analytics 4

Naast dat de overstap naar GA4 noodzakelijk is, biedt GA4 in vergelijking met Universal Analytics een aantal voordelen, welke je óók kunt gebruiken als input voor een sterke marketingrapportage. Voordelen die komen kijken bij het gebruik van GA4 zijn onder andere: 

  • Het meten van klikgedrag; 
  • Meer data beschikbaar voor nieuwe inzichten door het event-driven datamodel; 
  • Het inrichten van doelgroepen is met GA4 een stuk gemakkelijker; 
  • Meer complete data doordat GA4 Machine Learning gebruikt om ontbrekende gegevens aan te vullen; 
  • GA4 verzamelt meer data zodat je een beter inzicht krijgt in jouw klanttraject; 
  • Meer inzicht in gebeurtenissen, doordat sessie gebaseerde gegevens verleden tijd zijn; 
  • Directe integraties met mediaplatforms zijn mogelijk; 
  • Trackt gebruikers over meerdere (mobiele) apparaten voor nog meer inzicht;   
  • Scroll-diepte, paginaweergaven, video-engagement, uitgaande klikken, downloads en het gebruik van site search (de zoekfunctie op jouw website) wordt standaard gemeten; 
  • Nieuwe statistieken over betrokkenheid, zoals engaged sessions, engagement rate, engaged sessions per user en engagement time. 

Kortom; de veranderingen zijn waardevol en bieden veel mogelijkheden om deze bijvoorbeeld te combineren met andere databronnen binnen jouw organisatie. Zo kun je bijvoorbeeld jouw hele klantreis, van bezoek tot aflevering van een order, in kaart te brengen en analyseren.  

De nadelen van Google Analytics 4

De overstap van Universal Analytics naar GA4 brengt niet alleen voordelen met zich mee, maar ook enkele nadelen. Dat zijn: 

  • Dat alle Universal Analytics data niet meeverhuisd kan worden en zelfs na 6 maanden voorgoed verwijderd wordt; 
  • Er is (nog) geen mogelijkheid om IP-adressen uit te sluiten; 
  • Je kunt (nog) geen weergaven aanmaken; 
  • De rapportages die GA4 beschikbaar stelt zien er anders uit dan in Universal Analytics en vragen het nodige aanpassingsvermogen; 
  • Google Analytics en Google Tag Manager moet je opnieuw inrichten om conversies juist te kunnen meten. 

Het zijn niet veel nadelen, maar het zijn wel nadelen die grote gevolgen kunnen hebben. Ook voor jouw organisatie. Zo wordt alle Universal Analytics data na december 2023 voorgoed verwijderd. Hierdoor is het niet meer mogelijk om data vanuit het verleden te analyseren. Enorm zonde, bijvoorbeeld bij het opzetten van nieuwe campagnes. 

Wil je deze data bewaren en blijven gebruiken? Dan kun je gebruik maken van onze KPI-connector waarmee wij al jouw Universal Analytics data veiligstellen, zodat jij deze kunt blijven gebruiken.  

bi-trends-voor-2022-business-intelligence

Opgebouwde data combineren met nieuwe inzichten

Geschrokken van al deze nieuwe informatie? Maak je geen zorgen. Met onze KPI-connector én kant-en-klare marketing rapportage kunnen we zowel je actuele als historische data uit Universal Analytics en GA4 borgen en samenvoegen in één rapportage. 

Met de KPI-connector stellen we al jouw Universal Analytics data veilig en plaatsen we deze in een database. Dit doen we ook met de data vanuit Google Analytics 4, en eventuele andere databronnen van jullie afdeling of organisatie. Deze data laten we samen komen in onze Power BI marketingrapportage waarin we je inzicht bieden in de cijfers van al jouw platformen. Door middel van deze rapportage krijg je in één oogopslag inzicht in jouw cijfers. Denk hierbij aan websitestatistieken, social media cijfers, marketingcampagnes, nieuwsbrieven, enzovoorts. Hierdoor kun je betere beslissingen nemen op basis van actuele cijfers. In deze rapportage hebben we de meest gebruikte marketing analyses samengevoegd om je snel op weg te helpen. Uiteraard bestaat er ook de mogelijkheid om door jou gewenste analyses toe te voegen.   

Benieuwd? Vraag dan direct jouw 30-daagse proefperiode aan en start direct met analyseren!  

Over KPI Solutions

Bedrijven op voorsprong brengen door het toepassen van slimme (Microsoft)technologie. Ons doel is om data te transformeren naar bruikbare informatie die de gehele organisatie kan gebruiken en verder kan helpen

Recente posts

Volg ons

Whitepapers

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent Business Intelligence?

Meld je dan gratis aan voor onze nieuwsbrief!

De nieuwste blogs automatisch in je inbox ontvangen?

Meld je dan gratis aan voor onze nieuwsbrief, en ontvang maandelijks de nieuwste artikelen in je inbox! 

inschrijven-nieuwsbrief

ARE YOU IN?

Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief. 

power-bi

BI & Analytics

Gratis proefperiode aanvragen

Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.

Gratis proefperiode aanvragen

Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten. 

Start direct uw gratis proefperiode

  • Vrijblijvend proberen;
  • De proefperiode loopt automatisch af;
  • U ontvangt direct instructies voor het opstarten;
  • Begeleiding door onze BI specialisten bij het gebruik;
  • Dagelijks support beschikbaar.

Wat zijn de voordelen van datavisualisatie?

Ontdek de mogelijkheden en ga direct zelf aan de slag. Download direct uw whitepaper.

Benieuwd naar de mogelijkheden van Power BI voor uw organisatie?

Plan dan een gratis demo in met één van onze Business Intelligence specialisten. Zij nemen u in circa 30 minuten mee door onze rapportages en laten u vrijblijvend kennis maken met de mogelijkheden van Business Intelligence en Power BI in het bijzonder.

Power BI oplossingen voor Exact Online

Snel aan de slag met Power BI. Download direct uw whitepaper.