ARE YOU IN?
Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.
De wereld van sales is aan het veranderen. Waar koude acquisitie voorheen de gewoonste zaak van de (sales)wereld was, zien we dat andere manieren van acquisitie, zoals inbound, steeds vaker worden toegepast. Hierdoor is niet alleen de rol van sales aan het veranderen, maar ook het analyseren van jouw data. In dit blog vertellen wij je hoe sales afdelingen anno 2022 inzicht creëren in hun salesperformance, vertellen wij enkele veelgebruikte KPI’s en hoe Power BI kan bijdragen aan het verhogen van jouw performance.
Door de vele mogelijkheden om online aan informatie te komen, zijn kopers niet meer alleen afhankelijk van verkopers om toegang te krijgen tot de informatie die zij nodig hebben tijdens hun besluitvormingsproces. De klantreis is aan het veranderen, en dit heeft invloed op salesprofessionals en het analyseren van de prestaties van haar afdeling. Waar voorheen vaak het aantal deals met bijbehorende waarde inzichtelijk werden gemaakt in rapportages, zien we dat er steeds meer KPI’s opgesteld worden welke dieper het proces in gaan. Anno 2022 gaat het dan ook niet enkel meer om het aantal deals of de waarde, maar wordt het gehele proces in kaart gebracht, om te analyseren hoe effectief het sales team opereert. Inzicht van SQL tot klant.
KPI’s, of te wel key performance indicators, zijn kwantitatieve gegevens om de performance van een bedrijf of, zoals in dit geval, een afdeling in kaart te brengen. Want hoe weet je of jouw salesstrategie, -inspanningen en collega’s succesvol zijn? Middels KPI’s kan de performance gemeten worden en kan er tijdig bijgestuurd worden als een target niet gehaald dreigt te worden. Het sturen op de juiste KPI’s kan het verschil maken binnen organisaties en ervoor zorgen dat gestelde targets uiteindelijk behaald worden, doordat de juiste KPI’s weergeven waar de bottleneck zich bevindt.
Doordat de klantreis en de salesstrategieën binnen organisaties aan het veranderen zijn, zijn KPI’s binnen de sales afdeling niet (alleen) meer gericht op de financiële resultaten. KPI’s worden al gekoppeld aan het begin van het proces, zodat de hele klantreis in kaart kan worden gebracht. We zien dat veel organisaties met haar KPI’s al beginnen bij de SQL’s. Zijn er voldoende SQL’s doorgezet vanuit marketing, of blijft het estafettestokje daar hangen?
Wanneer je dit bijvoorbeeld combineert met de close rate van sales en afzet tegen het target van nieuw binnen te halen klanten, kun je snel inzichtelijk krijgen in welke fase de bottleneck zich bevindt, en waarom er dus onvoldoende deals geclosed worden. Uiteraard kun je dit bijvoorbeeld per fase in jouw salesproces visualiseren, zodat je precies weet waar extra aandacht benodigd is.
In bovenstaande visual* is het aantal deals vs. target weergeven per fase. Op deze manier kan een duidelijk overzicht gecreëerd worden, en kan geanalyseerd worden in welke fase de bottlenecks zich bevinden en waar dus extra aandacht benodigd is.
*Alle data betreft demodata.
Binnen salesafdelingen worden veel verschillende KPI’s gebruikt. Vaak ook in combinatie met marketing. We hebben een greep uit de veel gebruikte KPI’s binnen salesafdeling hieronder voor je op een rijtje gezet.
Gerealiseerd omzet;
Omzet per accountmanager;
Maandelijkse (omzet)groei;
Bruto- en nettowinstmarge;
Klantontwikkeling;
Verkoopafhankelijkheid;
Aantal SQL’s en openstaande deals;
Gemiddelde dealwaarde;
Prestaties per product of dienst;
Close rate;
Retentie- en churnpercentages;
Gemiddelde tijd tot sluiten deal;
Aantal deals per fase;
Voorspelde omzet;
Deals vs. targets.
Power BI is een meer dan geschikte tool voor salesafdelingen. Doordat iedereen op ieder moment van de dag naar dezelfde gegevens kan kijken, weet iedereen binnen de afdeling hoe jouw organisatie ervoor staat, en waar nog actie nodig is. Doordat deze data inzichtelijk en visueel is, krijgen medewerkers naast meer gevoel ook meer inzicht in hun prestaties en worden ze aangezet tot actie. Daarnaast worden bottlenecks beter zichtbaar, doordat het gehele salesproces in kaart gebracht kan worden. Hierdoor kun je efficiënt te werk gaan, en gericht jouw processen optimaliseren om de performance te verhogen en targets daadwerkelijk te gaan halen.
Het grootste voordeel zit echter in de mogelijkheden om meerdere databronnen te koppelen. Zo kunnen bijvoorbeeld databronnen vanuit zowel de sales- als marketingafdeling worden samengevoegd, en kan data nóg eerder in het proces gevisualiseerd worden. Denk bijvoorbeeld aan informatie over MQL’s.
Power BI voor salesafdelingen zorgt dus o.a. voor méér inzicht, betrokkenheid en zet aan tot de juiste acties.
Plan dan een vrijblijvende kennismaking in met een van onze specialisten.
Bedrijven op voorsprong brengen door het toepassen van slimme (Microsoft)technologie. Ons doel is om data te transformeren naar bruikbare informatie die de gehele organisatie kan gebruiken en verder kan helpen
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Wij ondersteunen en begeleiden organisaties bij strategische besluitvorming door datagedreven te werken
We denken vrijblijvend met je mee om te inventariseren welk vraagstuk je hebt binnen jouw organisatie.
Om het makkelijker te maken, kun je zelf een meeting in onze agenda plannen.
De kennismaking wordt volledig toegespitst op jouw organisatie en vraagstuk. Zo kunnen we achterhalen welke behoefte er is.
Als eerste op de hoogte zijn van de laatste tips, tricks en nieuws rondom BI? Meld u dan gratis aan voor onze nieuwsbrief.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de de koppeling op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de de koppeling op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Een van onze specialisten neemt zo spoedig mogelijk contact met je op om de proefperiode op te starten.
Ontdek de mogelijkheden en ga direct zelf aan de slag. Download direct uw whitepaper.
Plan dan een gratis demo in met één van onze Business Intelligence specialisten. Zij nemen u in circa 30 minuten mee door onze rapportages en laten u vrijblijvend kennis maken met de mogelijkheden van Business Intelligence en Power BI in het bijzonder.
Snel aan de slag met Power BI. Download direct uw whitepaper.